Idag blev jag en invandrare!

Idag blev jag en invandrare! idag så är jag inte längre en svensk som är på besök eller går i skolan. Nu är jag helt officellt en spansk imigrant! Hur blev jag det då? Jo det ska jag tala om för er!

Idag så skaffade jag (och många med mig) ett N.I.E nummer vilket ger mig rätten enligt spansk lag att jobba under spanska regler och förutsättningar. Det vill säga att jag slåss om samma arbetsmarknad som spanjorer, har rätt till A kassa, förmåner med mera med mera. Dessutom så införskaffades idag också en Seguiridad Social som är som försäkringskassan i Sverige, det vill säga jag har rätt till sjukpenning, pappaledighet med mera med mera.

Jag är alltså då en invandrare! och kan stanna i Spanien hur länge jag vill. Ni vet en dåndär som bara lever på skatter, vägrar prata landets språk och anamma landets kultur? en såndär som söker sig till sin homogena grupp och sluter sig till den. ja jan björklund hur ska du lösa det här?

Men deras byrokrati i detta land!!! Papper överallt som ska skrivas på och skrivas under och självfallet var det fel någonstans, kö någonstans, och konstiga frågor. Vad min mamma och pappa heter och vilken civilstatus jag har. Som att det är av vikt när jag söker jobb eller blir sjuk? Dessutom så var jag tvungen av rena formaliska skäl att skriva var jag bor. Visst, det gjorde jag, då jag bor där jag bor, men det fick jag inte uppenbarligen för Paquita återigen. Men som jag sa jag bor faktiskt här och det går att ändra när den dagen kommer. Vet inte vad det var för fel egentligen...

Något mer spanskt som jag skaffat idag? Ja, ett spanskt bankkonto som jag fixade enbart på spanska! Och snart ska jag köpa en ny mobil och telefonkort. Nu saknas bara sombreron!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0